Saturday, February 11, 2012

Vanredna situacija - redovan bezobrazluk


U Nikole Pašića u Kragujevcu, pukla je cev toplovodne instalacije. Zbog tog kvara, cela zgrada nema grejanje već više od 15 sati.

Kako je već poznato, napolju je vanredno hladno, a u skladu sa tim proglašena je i vanredna situacija u gradu.
Propisi, u tim okolnostima, nalažu dežurstvo vitalnih službi 24 časa na dan, a pogotovu “Energetike”, koja je i poslala zvanično saopštenje da radi u tri smene i da će grejati bez prestanka sve do normalizacije.

Kvarovi se, naravno, dešavaju, bez porudžbi, bez namere, i svakom se čini, onda kada nam “samo još to fali”, ali dobro. Tu su nadležne službe da te kvarove otklone u najkraćem mogućem roku. Pa, ljudi smo, valjda, nećemo odmah po državi vlasti, lopovima, i slično.

I ne bismo, da na poziv dežurnima, nismo dobili odgovor da je cev deo tzv. vertikalne instalacije i da ona ne podleže odgovornosti “Energetike”, već isključivo stanara, kao vlasnika stanova.

Mi odgovaramo do zgrade, unutra je vaše - kaže “ljubazan” glas na centrali.

Pošto su skloni zaboravu, važno je napomenuti da Skupština stanara ove zgrade ima ugovor sa Javnim stambenim preduzećem po stavki koja se u sistemu objedinjene naplate zove “Hitne intervencije”. Uredno je plaćamo, sa ostalim komunalijama, kao deo zajedničkog računa. Ta usluga, kako nam je rečeno prilikom potpisivanja ugovora, obuhvata upravo ovakve situacije - kvarove na instalacijama koji ugrožavaju sve stanare, od sijalica u hodniku, do cevi za vodu, grejanje i slično.

Suština je u tome da će radnici izaći na teren, ali treba da se plati. U redu, znamo da se plaća, dešavalo se i ranije, nije u tome stvar. Napolju je minus, a stanovi su hladni. Samo popravite, ne pitamo šta košta.

A košta 7.000 dinara, međutim, to nije sve. Problem je što “momci” neće na teren dok se prvo ne plati.

Tako, u rano subotnje jutro kreće akcija buđenja smrznutih komšija i skupljanje dobrovoljnih priloga kako bi uopšte došli da poprave kvar.

Zgrada ima tri ulaza, sa po 15 stanova i u njima stanara svih starosnih kategorija, od starih, do bebe od svega nekoliko meseci. Zaista nije problem sakupiti te novce, uglavnom normalni ljudi žive ovde, ali zašto, pobogu, čekati da se sve to prvo plati, pa tek onda izaći na teren?

Ranije “hitne intervencije” su bivale sanirane “odmah”, a troškovi kasnije stizali kroz mesečni račun, što je valjda i logično.

Pre podne uveliko odmiče, a komšija koji je zadužen da sve to obavi, još štrafta po zavejanim sokacima, kako bi uplatio, pa onda odneo uplatnicu kao dokaz, ne bi li uopšte počeli da rade.

Prognoze su da grejanja neće biti sigurno do večeras, ako bude i tad, s obzirom da još nisu ni privirili, čekajući dokaz o uplati.

Bravo za “Energetiku”, u sred vanredne situacije, u strogom centru grada.

Često se pitam kako li je tek na periferiji, kada nekom treba njihova usluga, koju su dužni da daju, jer zato, naposletku, i postoje i to o trošku poreskih obveznika.

Danima stoji ovako
Napomene radi, u ovom naselju, pre nekoliko dana, ceo blok je bio bez grejanja nekoliko sati. Intervencija je bila pravovremena, ali očigledno ne i dovoljno uspešna, s obzirom da na sred puta koji povezuje parking prostore i dalje stoji ogromna iskopina bliokirajući i automobile i kompletan saobraćaj u toj ulici.

Srećom, popila sam svoju jutarnju kafu, pa mogu sve ovo da podnesem bez prevelike nervoze. :)

4 comments:

Katarina said...

Sa svim saosećanjem zbog smrzavanja, ovde si otvorila nekoliko tema.
Najvažnija je da su vlasnici stanova vlasnici i svih instalacija unutar zgrade u kojoj se stan nalazi. Što znači da Telekom odgovara za instalacije do razvodne kutije, Vodovod za instalacije do vodomera u zgradi, Eneregetika do podstanice. Sve što se dešava unutar same zgrade je odgovornost vlasnika stanova. Kao što kad ti kaplje slavina, ne zoveš Vodovod nego vodoinstalatera, tako i za kvar na toplotnim instalacijama angažuješ majstora. I kao što za kvar na slavini ti sama kupiš novu, ili je vodoinstalater donese pa ti naplati uz rad, tako i za ovaj kvar možeš da angažuješ Energetiku, ili neko drugo preduzeće koje se bavi izvođenjem toplotne instalacije. Dakle, "nekada" su stanovi bili državni, pa su i instalacije bile "državne". Sada je sve privatno: i stanovi i instalacije. Problem nastaje kada sami građani ne prihvataju da ništa u zgradi nije "državno, već samo njihovo, i da su za to odgovorni. Uglavnom, očekivanje je da će onaj ko ti isporučuje uslugu, i da ti servisira kvarove. Poređenja radi, to je isto kao kada bi vlasnik TA peći bio ljut na EPS što mu ne radi peć.
Što se plaćanja tiče, da bi ugradila deo u nečije kućne instalacije, ili sanirala kvar, Energetika taj određeni deo kupuje na tržištu i plaća avansno, te nema mogućnost "kreditiranja". Dodatno situaciju komplikuje činjenica da građani nisu uvek redovni u izmirivanju obaveza.
Znam da sam samo dosula so na ranu, ali pre neko što se naljutiš na mene, pročitaj još jednom deo o TA peći. Isto će ti to reći i oni koji se greju na gas: svaka kuća/stan je sama uvodila svoje instalacije, sama ih platila, i sama ih održava. Iako je "nekada" bilo uobičajeno da to čini neko drugi, mnogo godina unazad to nije praksa. Problem u najavi je što su, mahom, sve instalacije u zgradama u delu grada u kojem stanujemo i ti i ja stare, i kvarova će biti sve više. Kada bi postojala minimalna solidarnost svih vlasnika stanova, u letnjem periodu bi trebalo obavljati pregled, potrebne popravke, razne intervencije na instalacijama u zgradama. No, to je u praksi nemoguće: ili je pola stanova prazno, ili ljudi nemaju novce za preventivu, ili ih baš briga, ili su stanove izdali pa se ne sekiraju što će se neko u zimu smrzavati.
Da ne bude da solim i dosoljavam bezveze, i ja imam problem sa curenjem sa krova. Naravno, to je samo moj problem, iako krov nije samo moj, već svih koji stanuju u zgradi. I unapred se plašim da ću se naći u problemu u kojem je sada tvoja zgrada... a jednom sigurno hoću (priča o letnjem remontu iz prethodnog pasusa).
PS. Meni je ovo priča o kulturi stanovanja, koja ovde nikada nije postojala.

LjupkaS said...

Nema nikakve opasnosti da ću da se naljutim na tebe zbog ovog na šta ukazuješ. :)
Naravno da sam promislila na sve te teme, i da, problem i jeste naš, ličan, ali serviser nam je Energetika.
Ono što meni smeta, a to sam, čini mi se, i rekla u tekstu, je da traže tu avansnu uplatu. Pa nisu , majku mu, sad naručili delove, pa moraju da ih plate prvo, da bi došli?
Mnogo je hladno za te zajebancije, naročito uz nedostatak osnovne ljudske kulture u razgovoru sa ljudima koji imaju problem.

Katarina said...

Nadam se da će radijatori uskoro biti topli. Javljaj kako se situacija razvija.

PS. Mnogo si fina: ja sam nedavno vikala i praštala na službenike "Telekoma" sa sve prizivanjem im brze privatizacije. Bar sam nekom Siniši rekla sve. Mora da se mnogo nasekirao. Situacija je bila sasvim slična tvojoj, mada se nije radilo o životu/smrti.

LjupkaS said...

Haha, sa Telekomom me tek očekuje rat, pošto imam problema sa fiksim telefonom, ali sam bila suviše lenja da im odmah prijavim, i u tom za čas dođe i petak :) Videćemo u ponedeljak.

Pošto sam ja, naravno, zbrisala iz ledare, pa ne mogu lično da pratim, zvala sam komšiju malopre, kaže da su došli. Trebalo bi uskoro da bude sređeno, još samo neki vazduh da produvaju, ili tako nešto, ako sam dobro čula :)

I još jednom hahahaha, ja fina!? :))